ضد عفونی کننده هوا (ACTIV AIR)

ویروس آنفلوانزا بسته به دمای محیط و رطوبت محیط، در هر سطح بین 5 ساعت تا 7 روز می تواند زنده بماند، در حالی که نوروویروس ها که به طور معمول به دستگاه گوارش حمله می کنند، حتی در شرایط گرم و خشک می توانند تا چهار هفته بر روی سطوح زنده بمانند و در مقابل بیشتر ضد عفونی کننده ها دوام بیاورند .
ویروس ها به طور معمول موجودات زنده ای نیستند. آنها مولکولهای زیستی پیچیده ای هستند که برای فعال شدن به یک سلول زنده نیاز دارند. از آنجا که این ویروس مدت زمان نسبتا طولانی می توانند روی سطوح زنده بمانند، برای حفظ ایمنی بهتر است مناطقی که تماس زیادی با افراد دارند ضد عفونی شوند. چه نشانه ای از آلودگی داشته باشند چه نداشته باشند. یک راه خوب برای ضدعفونی، استفاده از گاز ازن است.
بیش از 17 مطالعه علمی وجود دارد که نشان می دهد گاز ازن قادر به از بین بردن بسیاری از ویروس ها است.

تاریخچه ازن:
شیمیدان هلندی به نام ” ون ماروم” اولین کسی بود که گاز ازن را از طریق بویایی تشخصی داد. در توصیف آزمایشات او، مفهوم یک بوی مشخص در اطراف دستگاه الکتریکی خود را ذکر کرد. بااین حال کشف ازن و نام گذاری آن مدت کوتاهی بعد و توسط Schonbein در سال 1840 صورت گرفت. این کشف به دانشگاه Munchen ارائه شد. Schonbein در طول آزمایش های خود همان بوی خاصی را حس کرده بود که ون ماروم سعی داشت قبلا آن را تشخیص دهد. او این گاز را ” ازن” نامید که از کلمه یونانی گرفته شده است.
پس از 1840، بسیاری از مطالعات در مورد مکانیزم ضدعفونی ازن ادامه داشت. اولین ازن ژنراتور در برلین توسط Von Siemens ساخته شد.
اولین کاربرد فنی ازن در سال 1893 در Oudshoorn هلند انجام شد. این ازن ساز توسط دانشمندان فرانسوی به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفت و بعد از آن در سال 1906 در Nice نصب شد. از آنجایی که ازن به طور مداوم در Nice مورد استفاده قرار گرفت، باعث شد که Nice به عنوان محل تولد ازن برای تصفیه آب آشامیدنی نامگذاری شود.

تعریف ازن (O3) :
ازن واژه‌ای یونانی است به معنی «بو» و به ویژه «بو تند» اطلاق می‌شود. ازن مولکولی با سه اتم اکسیژن است مولکول اکسیژن دارای دو اتم اکسیژن است اما تفاوت در یک اتم اکسیژن در این دو مولکول تفاوت‌های اساسی را در این دو مولکول به وجود آورده‌است.
ازن آلوتروپ سه اتمی اکسیژن است که به دلیل ساختار ناپایدار آن، به سرعت واکنش می‌دهد و بسیار ناپایدار است. این مولکول پس از واکنش به یک مولکول اکسیژن و یک اتم اکسیژن نوزاد تبدیل می‌شود که به سرعت واکنش می‌دهد، به همین دلیل ازن یکی از قوی‌ترین مواد استریل¬کننده (از بین برنده باکتری، ویروس و بو) در جهان است. ازن بر اساس اکسیدکنندگی عمل می‌کند. مولکول ازن به دلیل ناپایداری دارای خاصیت اکسیدکنندگی قوی می‌باشد. زیرا اتم اکسیژن نوزاد علاقه¬مند است عدد اکسایش خود را دو واحد کاهش دهد و در نتیجه دیگر مولکول‌ها را اکسید می‌کند. ازن می‌تواند بو و میکروارگانیزم‌هایی چون ویروس، قارچ و باکتری را اکسید کند، در جدول زیر مقایسه ای میان ازن،هیپوکلرو اسید،…،کلرامین و دیگر ضدعفونی کننده ها در از بین بردن باکتری ها و قارچ ها و ویروس ها نشان داده شده است که در آن هرچه عدد مربوطه بزرگتر باشد، نشان دهنده قویتر بودن ضدعفونی کننده مورد نظر است.

ضدعفونی کنندهقارچویروسباکتریآمیب
O3255000.5
HOCl0.051200.05
OCl<0.0005<0.020.20.0005
NH2Cl0.10.00050.0010.02

ضرایب کشندگی زیستی ضدعفونی‌کننده‌های متداول

 

این ویژگی ازن باعث شده که از آن به عنوان ماده‌ای برای تصفیه در زمینه‌های مختلفی چون تصفیه فاضلاب شهری، تهیه آب آشامیدنی، صنایع غذایی، صنایع کاغذ و نساجی استفاده شود. مهم ترین فایده ازن ویژگی تمیز بودن آن است، زیرا مواد را اکسید می‌کند بطوریکه تقریبا محصول جانبی تولید نمی‌کند. از طرفی ازن دارای بوی قابل تشخیصی است و از این رو غلظت‌های خیلی کم آن نیز قابل درک است و این باعث ایمنی کارکرد با ازن می‌شود.
هشدار: ازن به عنوان دارو برای درمان هرگونه بیماری استفاده نمی شود، بلکه فقط برای از بین بردن آلودگی محیط استفاده می شود.
با توجه به این مطلب که بیش از ١٠٠ سال است که ازن به عنوان قاتل ویروس در طبیعت در نظر گرفته شده است و به دلیل خاصیت اکسیدکنندگى قوى ، از طرف اشخاص براى ضدعفونى ، بوبرى ، سم زدایى ، ذخیره سازى و سفید کننده مورد استفاده قرار گرفته لذا باید به چهار دلیل زیر عنوان سلاح در جنگ جهانى علیه COVID19 یا همان کرونا ویروس تصویب شود :

١- پوشش کامل . ازن ایجاد شده توسط ازن ژنراتور یا دستگاه تصفیه هوا الکترواستاتیک مى تواند به هر گوشه اى برسد که این می تواند بر این مشکل غلبه کند در صورتى که در ضدعفونى ماورابنفش فقط می تواند مستقیم بالا رود و برخی مکان ها نیز ضدعفونى نشوند .
٢-پاکسازى قوى . اکسیدکنندگى ازن در از بین بردن ویروس ها و باکترى ها به این صورت است که هیچ باقیمانده شیمیایى باقى نمی گذارد . در مقابل ضدعفونى کننده هاى شیمیایی که اکنون از آن استفاده میکنیم نه تنها براى بدن انسان مضر است بلکه باعث تشکیل رسوب شیمیایى مى شوند . در طى همه گیرى کنونى استفاده بیش از حد از ضدعفونى کننده مایع مشکل جدى بوده است که باید به آن توجه کنیم .

٣- راحتى (آسانى) ازن توسط تجهیزات ساده قابل تولید است . تجهیزات بزرگ یا کوچک ، مى تواند براى یک واحد ، یک فضاى عمومى یا وسایل حمل و نقل عمومى مانند اتوبوس ، مترو ، کشتى و هواپیما استفاده کرد .

4- قدرت بالا . به طور معمول، ویروس ها ذرات کوچک و مستقل هستند که از بلورها و ماکرومولکول ها ساخته شده اند. بر خلاف باکتری ها، آنها فقط در سلول میزبان تکثیر می شوند. ازن از طریق پوشش پروتئینی به درون هسته اسید نوکلئیک ویروس ها نفوذ میکند و باعث آسیب به RNA ویروس می شود. در غلظت های بالاتر، ازن با اکسیداسیون پوسته پروتئین خارجی یا کپسید، ویروس را از بین می برد. خانواده های زیادی از ویروس ها از جمله روتاویروس های انسانی ، ویروس Norwalk ،Parvoviruses و هپاتیت A ،B و غیرA و B از جمله بسیاری از ویروس هایی هستند که با ازن از بین می‌روند. بیشتر تحقیقات در مورد اثرات ازن بر ویروس‌ها ، از تاثیر ازن در متلاشی نمودن پیوندهای چندگانه مولکولهای چربی متمرکز شده‌اند. در واقع ، هنگامی که پوشش لیپید ویروس تکه تکه می شود، هسته DNA یا RNA آن نمی تواند زنده بماند.

O3Symbol
48Atomic weight

-192,5 °C

Melting point

-119,5 °C

Boiling point

-12,1 °C

Critical temperature

5460 kPa

Critical pressure

2,14 kg O3/m3 bij 0 °C 1013 mbar

Density

1,7 kg/m3

Relative density (in air)

570 mg/l bij 20 °C

Solubility

142,3 KJ/mol (34,15 kcal/mol)

Energy

116 °

Binding degree

2,07 volt

Electrochemical potential
Blueish gas, fluid dark blueOccurrence

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی ازن

 

گونه هاپتانسیل اکسایش (ولت)قدرت اکسایش نسبی
ازن (Ozone)2.081.53
هیدروزن پرواکسید (Hydrogen Peroxide)1.781.31
هیپوکلریت (Hypochlorite)1.481.09
کلرین آزاد ((Free chlorine)1.361.00
هیپوبرمید (Hypobromite)1.330.98
کلرین دی اکسید (Chlorine dioxide)0.950.70
بر اساس کلرین به عنوان مرجع (-1)
قدرت اکسایش نسبی گونه های اکسیدکننده مختلف

قدرت نسبی اکسیدکننده ها در مقایسه با کلر

 

جدول مقایسه دستگاه های تصفیه هوا
مکانیزم تصفیهقدرت نسبیقدرت بوبریزمان مورد نیازباقی مانده شیمیاییعوارض جانبیهزینه بهره برداریتوانایی حذف ویروس
ازن500بسیار زیادبسته به فضا حدود دو دقیقهنداردبسیار کمکمدارد
مواد کلردار20کلر تولید بو می کندسی دقیقهمواد سرطان زاسرطانزامتوسطندارد
لامپ UV1نداردیک ساعتنداردسرطانزازیادندارد

 

تولید ازن:
شکل گیری اکسیژن به ازن با استفاده از انرژی اتفاق می افتد. این فرآیند توسط یک میدان تخلیه الکتریکی مانند ژنراتور های ازن ( نوعی تخلیه کرونا از رعدوبرق) و یا اشعه ماوراءبنفش به عنوان ژنراتورهای ازن با نوع UV ( شبیه سازی اشعه ماوراءبنفش از خورشید) انجام می شود.علاوه براین روش های تجاری، ازن نیز ممکن است از طریق واکنش های الکترولیتی و شیمیایی ساخته شود .به طور کلی سیستم نفوذی شامل عبور هوا خشک و تمیز از طریق تخلیه الکتریکی با ولتاژ بالا یعنی تخلیه کرونا است که باعث ایجاد غلظت حدود 1 تا 10،000 میلی لیتر در لیتر می شود. در تصفیه مقادیر کم آلودگی، اشعه ماوراءبنفش UV شایع است، در حالی که در مقیاس سیستم های بزرگ استفاده از تخلیه کرونا ضروری است.
نحوه تولید ازن با روش تخلیه الکتریکی :
این روش های مرسوم تولید گاز ازن محسوب می شود. در این روش یک قوس الکتریکی بین دو الکترود غیرهمنام ( کاتد و آند) در هوا ایجاد شده و باعث تجزیه بخشی از مولکول های اکسیژن می گردد. اتم های جداشده اکسیژن ضمن پیوند مجدد با سایر مولکول های اکسیژن، تشکیل مولکول ازن را می دهند.
الکترودهای بکاررفته در این روش، برای پخش قوس الکتریکی در هوا استفاده می شوند تا بخش بیشتری از مولکول های اکسیژن داخل محفظه شکسته و تشکیل گاز ازن دهند.
جنس الکترودها از سرامیک ، شیشه و یا کوارتز بوده و شکل محفظه ها نیز بصورت صفحات تخت و یا مخروطی گرد می باشد. جنس محفظه ها نیز عمدتا از موادی مانند استنلس استیل و یا آلومینیوم که در برابر ازن مقاوم هستند، ساخته می شوند.

فناوری پلاسمای سرد:
پلاسما سرد یک فناوری نوآورانه است که برای تصفیه هوا و گاز صنعتی استفاده می شود. این فناوری مولکولهای بو را از بین می برد و یک روش جایگزین موثر و مناسب را برای احتراق حرارتی ، اسکرابر شیمیایی یا فیلتر زیستی نشان می دهد.این سیستم می تواند در صنایع مختلف ، به عنوان مثال در صنعت دخانیات ، لاستیک ، ماهی ، کشاورزی ، مواد غذایی و نگه داری حیوانات اهلی مورد استفاده قرار گیرد.
چندین کاربرد بالقوه در صنایع غذایی و زیست پزشکی ارائه می دهد. کاربردهای اصلی پلاسما سرد برای صنایع غذایی می تواند به عنوان رفع آلودگی مواد غذایی ، بهبود کیفیت مواد غذایی ، تخریب سموم و بهبود سطح مواد بسته بندی ، طبقه بندی شود.
ثابت شده است که پلاسما سرد برای غیرفعال کردن عوامل بیماری زا و ارگانیسم های فاسد کننده بدون تأثیر منفی بر کیفیت غذایی موثر است. همچنین پتانسیل تخریب قابل توجهی مایکوتوکسین ها و سموم دفع آفات موجود در محصولات کشاورزی نشان داده است.
روش پلاسمای سرد از گازهای سرد برای ضد عفونی سطوح بسته بندی یا مواد غذایی استفاده می کند. این روش پتانسیل غیرفعال کردن میکروارگانیسم ها بر روی سطح محصولات و مواد بسته بندی در دمای کمتر از 40 درجه سانتیگراد را دارد. پلاسما سرد توجه بسیاری از صنایع غذایی را به خود جلب می کند. جای تعجب نیست ، زیرا بسیاری از گزینه های تمیز سازی، در برابر حرارت مقاوم نیستند ، تمیز کردن با آب نیز مقرون بصرفه نمی باشد.

بوزدایی:
امروزه آلودگی هوا یکی از نگرانی های مردم برای سلامتی می باشد. افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند، در معرض انواع بیماری ها و نارسائی هایی که ریشه در تنفس دارند، قرار می گیرند. بو یکی از شاخص های مشهود آلودگی هواست که از صنایع مختلی مانند فاضلاب های شهری و صنعتی، زباله ها، حیوانات، دخانیات، گازهای شیمیایی متصاعدشونده از کارخانه ها و کارگاه های تولیدی و غیره به وجود می آید.
مضرات بو حتی در غلظت های پایین نیز در انسان منجر به تنش های روانی خواهد شد.بوهای ناخوشایند باعث کم اشتهایی، مصرف کمتر آب، اختلال در تنفس و تهوع و استفراغ و آشفتگی ذهنی می شوند، لذا باتوجه به مشکلات ذکر شده، اهمیت کنترل و بوزدایی از محیط مشخص می شود.
بو نشان دهنده وجود آلودگی میکروبی در محیط است. باکتری ها، هاگ ها و قارچ ها و اسپورهای منتشرشونده از طریق هوا و باکتری های منتشرشونده توسط هسته قطره (Droplet nuclei) اغلب همراه با مولکول های بوزا به اطراف پراکنده می شوند.
در سال های اخیر تلاش های زیادی برای ازبین بردن بوهای مزاحم و ناخوشایند در پروسه های مختلف صنعتی در محیط های مختلف انجام شده است. در اکثر سیستم هایی که اکثرا برای بوزدایی استفاده شده است اقدام به استفاده از بوهای پوششی برای پنهان نمودن بوی نامطلوب انجام گرفته است. در این عمل بوی نامطلوب را از بین نمی برند بلکه با استفاده از انواع اسانس های بوزدا در محیط با ایجاد رایحه ای طبیعی از بوهای خوشایند، بوهای نامطلوب را پنهان می نمایند.

کاربردهای ضدعفونی با گاز ازن به شرح زیر است :
– ایجاد هوای باطراوت ، شاداب و مطبوع
– حذف هر گونه آلودگی ویروسی ، میکروبی ، قارچ و باکتری در هوا
– گندزدایی، ضدعفونی و تصفیه منابع آب آشامیدنی
– ضدعفونی و تصفیه آب شرب شهری و روستایی
– تصفیه پساب های انسانی و شهری و صنعتی
– کنترل بو در تصفیه خانه های عمومی فاضلاب
– گندزدایی و ضدعفونی آب استخرهای شنا
– گندزدایی و ضدعفونی آب استخرهای پرورش ماهی و آبزیان
– گندزدایی و ضدعفونی آب مصرفی مرغداری ها و دامداری ها
– بهبود طعم و رنگ آب
– تصفیه پساب صنایع کاغذسازی، چرم سازی، دباغی، کشاورزی، غذایی و …
– اکسیداسیون آهن و منگنز
– افزایش لخته سازی
– بهبود حذف جلبک ها
– حذف ترکیبات آلی دیرگذار در تصفیه پیشرفته فاضلاب
– اکسیداسیون ترکیبات آلی کلوئیدی برای حذف رنگ و کاهش سطح کربن آلی
– اکسیداسیون ترکیبات آلی ناچیز در فاضلاب مانند میکروآلاینده ها، ترکیبات فنولی و برخی حشره کش ها
– حذف موثر بسیاری از ترکیبات مختل کننده غدد درون ریز و ترکیبات مراقبتی و دارویی که در فرایند تصفیه بیولوژیکی باقی می مانند.
– پایدارسازی بیولوژیکی (به همراه کربن فعال گرانول)
– افزایش اکسیژن محلول و کاهش رنگ پساب
– اکسیژن دهی پساب و کاهش تولید جامدات

 

مکان های قابل استفاده :
 منازل مسکونی
 مهد های کودک و خانه های بازی
 سالن های ورزشی ، باشگاه ها و سالن های فیتنس
 کلینیک های پزشکی ، درمان گاه ها و بیمارستان ها
 سالن های زیبایی ، آرایشگاه ها
 آسایشگاه ها و سرای سالمندان
 مدارس و آموزشگاه ها
 سالن های تکثیر حیوانات
 مراکز صنعتی

در شهرهایی مثل تهران که روزهای بسیاری درگیر آلودگی هوا می باشد این دستگاه در تمام طول سال کاربرد دارد و شیوع بیماری هایی نظیر کرونا ، ضرورت وجود این دستگاه را در تمامی فضاهای عمومی و خصوصی گوشزد می نماید .
شرکت چیمن تهویه با استفاده از روش های رایج در جهان با ازبین بردن بوهای نامطلوب، پاک نمودن هوا از آلاینده ها و ایجاد رایحه ای طبیعی در محیط ، فضایی مطبوع و عاری از آلودگی را برای شما فراهم می کند.

اگزاست فن چیست

اگزاست فن نوعی از فن است که در مراکز صنعتی ، آشپزخانه های رستوران ها و صنعتی ، گاراژها و … هوای آلوده را توسط هواکش ها تخلیه نموده و در نتیجه گاز، بخار، گرد و غبار و مواد معلق ناشی از مراحل تولید را از محیط خارج می کند. ساده ترین شکل این دستگاه در خانه هر یک از ما در حمام و آشپزخانه وجود دارد .
در خانه شما اتاق های خاصی وجود دارند که مستعد مشکلات ناشی از رطوبت محلی هستند یعنی آشپزخانه، حمام، لباسشویی و سونا (اگر شما هم داشته باشید). بخار تولید شده توسط پخت و پز، آب گرم و خشک کن لباس می تواند تاثیر قابل توجهی بر آب و هوا در خانه شما داشته باشد. این رطوبت می تواند با ایجاد مشکلات مربوط به کپک و قالب، روی دیواره ها و سقف ها تاثیر بگذارد. یک فن اگزوز یک راه حل ساده برای این مشکل است.
اگزاست فن ها معمولا در دو حالت گردش هوا و یا خروج هوا مورد استفاده قرار می گیرند. در حالتی که از اگزاست فن ها در گردش هوا استفاده شود، هوا پس از فیلتر شدن دوباره به محیط باز می گردد.
از مزایا را شامل می شود، از جمله پاک شدن هوا از آلودگی و گرمای بیش از حد اشاره کرد
سیستم کارخانه فن خروجی که باعث می شود گردش هوا از طریق مکیدن هوا در اتاق و در نتیجه جذب هوای تازه از خارج از اتاق یکی از بهترین راه حل ها برای حفظ کیفیت هوا در منزل / دفتر شما باشد هوا در اتاق خنک تر و پاکتر می شود، علاوه بر استفاده از طرفداران اگزوز نیز محیط زیست سازگار تر است.

انواع اگزاست فن ها
اگزاست فن ها با توجه به جهت جریان هوا نسبت به محور فن به دو دسته تقسیم میشوند :

 فن های محوری یا axial : در فن های اکسیال جریان هوا موازی محور فن است . سه نوع عمده فن های محوری فن های پروانه ای ، فن های لوله محوری و فن های پره محوری یا جت فن می باشند

 فن های گریز از مرکز یا سانتریفوژ : این نوع فن ها به وسیله نیروی گریز از مرکز ، هوا را به جریان می اندازد . در این گونه فن ها زاویه ورود و خروج هوا 90 درجه است . فن های سانتریقوژ معمول ترین فن های مورد استفاده در صنایع هستند . در این فن ها ، هوا از بخش پروانه به سمت پره ها حرکت کرده و انرژی جنبشی آن زیاد می شود. این انرژی جنبشی قبل از ورود به بخش خروجی با انرژی فشاری تبدیل شده و در نتیجه فشار هوا بالا می رود .

چیلر صنعتی

چیلرها به طور گسترده ای در تاسیسات تجاری و صنعتی به عنوان یک سیستم خنک کننده قابل استفاده می باشند. به عبارت ساده، یک چیلر صنعتی می تواند به عنوان یک سیستم تبرید دیده شود که یا یک مایع را خنک می کند و یا هوا را خنک می کند (بهمراه هواساز ).
در اکثر صنایع ، گرمایی در حین فرآیند کاری تولید می گردد که نیاز به خنک کاری دارند و چیلرها برای خنک کردن قطعات تجهیزات به شیوه ای سریع و موثر استفاده می شوند. با خنک نگه داشتن تجهیزات ، میزان تولید می تواند در سطح مطلوب ادامه یابد.
یک چیلر از یک فشرده سازی و یک چرخه جذب برای خنک کردن استفاده می کند. آب سرد دارای برنامه های کاربردی متنوعی از خنک کننده فضا برای استفاده در فرآیند است. چیلر صنعتی وظیفه خطیری را بعهده دارند. اصول کار چیلر صنعتی و تهویه یکسان است ولی دما و شرایط آب مورد نیاز برای خنک کاری سیستمهای صنعتی متفاوت می باشند در برخی صنایع نیاز به آب زیر صفر درجه می باشد .
کاربرد چیلر صنعتی در صنایع مختلفی مانند : کلیه کارخانجات صنایع غذایی ، ریخته گری ، آبکاری آلومینیوم ، صنایع چاپ ، نیروگاهی و . . . می باشد
از کمپرسورهای اسکرال (بسته) ، پیستونی (نیمه بسته) ، اسکرو و سانتریفیوژ در چیلر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و بعضا از چیلر جذبی استفاده می گردد.

تعمیر و نگهداری چیلرهای صنعتی
چیلرهای صنعتی طراحی شده اند تا در بهره وری بالا کار کنند. مراحل تعمیر و نگهداری که به صورت منظم انجام می شود، تضمین می کنند که چیلر شما در یک سطح کارآیی بهینه ای انجام می شود.

محل چیلرهای صنعتی
چیلرهای صنعتی معمولا در اتاق های تجهیزات مکانیکی درون ساختمان نزدیک به فرایند که در آن خنک می شوند قرار دارد. بعضی از چیلرهای صنعتی ممکن است (بسته به اندازه چیلر و کمپرسور) به طور مستقیم در کنار فرایند قرار بگیرند. برخی حتی ممکن است کاملا خارج از محیط قرار گیرند.

بررسی و مقایسه انواع برج های خنک کننده

برج های خنک کننده که در صنعت تهویه مطبوع و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند عمدتا از جنس فلزی ( گالانیزه ) و یا کامپوزیتی ( فایبرگلاس ) می باشند و ما قصد داریم تا برج های ذیل را از جهت مختلف مورد بررسی قرار دهیم تا شما با توجه به شرایط پروژه خود بتوانید تصمیم گیری صحیحی داشته باشید .
 برج فایبرگلاس مدور/ مکعبی – جریان متقابل (counter flow)
 برج فایبرگلاس مکعبی – جریان عرضی (cross flow)
 برج گالوانیزه – جریان متقابل (counter flow)

طول عمر :

برج های فایبرگلاس بدلیل مواد بدنه ، دارای طول عمر کوتاه تری نسبت به برج های گالوانیزه می باشند و در اثر گذشت زمان و در معرض گرما و سرمای محیط دچار پوسیدگی می شوند در حالیکه در گالوانیزه اگر در فرآیند تولید از عملیات جوشکاری استفاده نشده باشد (تمام مدولار) عمر طولانی تری دارند ( حدود 70 سال را تولید کنندگان این ورق ها اعلام کرده اند ) و به راحتی می توان گارد ریل ها و دکل های برقی را دید که سال های طولانی میتوانند به وظیفه خود عمل نمایند
برای پروژه هایی که طول عمر طولانی تری مد نظر می باشد استفاده از برج گالوانیزه توصیه می گردد.

وزن :

برج های فایبر گلاس دارای وزن کمتری می باشند و این امر می تواند در قرارگیری برج در پشت بام مورد توجه قرار گیرد.

تشکیل رسوب و جلبک در برج :

در برج های گالوانیزه به این دلیل که داخل برج نور کمتری می بیند جلبک کمتری تشکیل می شود . شستشوی پکینگ در برج های جریان عرضی راحت تر از سایر برج ها انجام می گیرد .

فضای لازم جهت نصب :

در برج فایبرگلاس به این دلیل که مکش هوا از اطراف برج صورت می گیرد نیاز به فضایی در اطراف خود با اندازه ارتفاع برج می باشند تا دستگاه بتواند مکش هوای مناسبی داشته باشد ولی در برج گالوانیزه که فن بیرون از برج می باشد می توان چند دستگاه را کنار یکدیگر نصب کرد .
میزان خروج آب (drift) یا پاشش آب :
در برج های فایبرگلاس بدلیل عدم وجود قطره گیر ، میزان پاشش آب به بیرون از برج بالا است و در برج گالوانیزه این میزان با کمک قطره گیر ها کنترل می گردد.

قیمت و هزینه تهیه :

برج های فایبرگلاس به دلیل مواد اولیه مصرفی ، دارای قیمت هزینه خرید پایین تری می باشند . لذا جهت پروژه های کوتاه مدت و اقتصادی می توان از این دستگاه ها استفاده کرد

برگشت هوای اشباع به داخل برج :

برجهای گالوانیزه هوای خروجی را به سمت مخالف فن هدایت می کنند که با محل ورود هوا در برج فاصله داشته و این امر سبب افزایش توان خنک کنندگی برج می شود. در حالیکه در برجهای فایبرگلاس مکش هوا از طرفین یا دو پهلوی برج صورت گرفته و بدلیل نزدیک بودن محل ورود هوا (فشار منفی) و خروج هوا (فشار مثبت) به یکدیگر، اختلاف فشاری را بوجود می آورد که امکان بازگشت هوای خروجی به مدخل ورودی را زیاد خواهد کرد و این موضوع می تواند با فشار و سرعت باد معمولی تشدید گردد که از نکات ضعف در طراحی این برجها می باشد و رفع مشکل ناشی از آن آسان نیست.

استهلاک فن و سیستم انتقال قدرت :

در برج گالوانیزه مجموعه فن، شفت ، یاتاقان و پولی در معرض هوای تازه قراردارند و کمتر دچار پوسیدگی و عدم هم ترازی می شوند . عدم تماس موتور، شفت، یاتاقان، پولی و تسمه و پروانه فن با هوای مرطوب خروجی برج نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی است که در طول عمر برج خنک کننده و هزینه های عملیاتی و نگهداری برج تاثیر بسزائی دارد . در حالیکه در برجهای فایبرگالس مجموعه فن، شفت، یاتاقان و پولی در باالی برج و در مجاورت هوای گرم و مرطوب خروجی از برج تعبیه شده و در معرض پاشش آب قرار می گیرند و این مسئله موجب استهلاك زودرس در مجموعه فوق گشته و تعمیر و نگهداری را برای بهره بردار با مشکل روبرو می کند.

هزینه نگهداری :

برج با جریان عرضی دارای هزینه‌ی پایین بهره‌برداری به دلیل کم بودن هد پمپ مورد نیاز ، نگهداری ساده تر نسبت به برج های جریان متقابل می باشد

راندمان عملیاتی :

برجهای جریان متقابل دارای بیشترین تماس آب و هوا به دلیل توزیع قطرات و بیشترین بازده در میان تمام انواع برج‌ها می باشند و برج گالوانیزه دارای راندمان عملیاتی بهتر(بدلیل داشتن سطح و زمان تماس بیشتر آب با هوا و موقعیت فن و موتور) نسبت به برج فایبرگلاس می باشد

شکل ظاهری :

استفاده از برج فایبر بدلیل ارائه رنگ بندی و اشکال مدور یا مکعبی بیشتر در تهویه مطبوع مورد توجه قرار گرفته و برج های گالوانیزه نیز در پروژه های صنعتی و تهویه مطبوع سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده است

قابلیت مونتاژ و دمونتاژ در محل :

برج های گالوانیزه که تمام مدولار تولید می شوند در پروژه هایی که مشکل حمل دستگاه دارند دارای قابلیت انتقال و مونتاژ در محل می باشد و این امر در همه انواع برج های فایبرگلاس اجرایی نیست

سیستم توزیع آب برج :

در برج های فایبرگلاس مدور آب پخش کن عمل توزیع آب را انجام می دهد . این آب پخش کن اغلب دیده شده که پس از مدتی توزیع آب بصورت یکنواخت صورت نمی گیرد و موجب کاهش راندمان برج می گردد. از سوی دیگر چون انرژی لازم برای به حرکت درآوردن آب پخش کن از طریق فشار آب باید تامین شود بنابراین نیاز به الکتروپمپ قوی تری خواهد داشت که نه تنها سبب افزایش هزینه اولیه می شود بلکه میزان برق مصرفی نیز بیشتر خواهد شد.
در برج با جریان عرضی نیروی گرانش آب را به صورت عمود بر جهت حرکت هوا به پایین می‌کشد. هوای متلاطم بعد از گذر از مسیر ریزش آب روی پکینگ ‌ها وارد یک فضای خالی می‌گردد. هوا در حقیقت توسط فن نصب شده به بیرون مکیده می‌شود که امکان ورود مواد زائد به پکینگ ها از نقاط ضعف این برج می باشد

دستگاه های تهویه مناسب مناطق گرم و خشک

با توجه به اینکه مناطق گرم و خشک در زمستان هوای سردی دارند، سیستم تهویه در اقلیم گرم و خشک باید هم جنبه سرمایشی داشته باشد و هم گرمایشی. همچنین دستگاه های تهویه در اقلیم گرم و خشک باید بتوانند در تمام روزهای سال (وقتی که رطوبت هوا کمتر از حد استاندارد است) رطوبت هوا را افزایش دهند و به همین خاطر بهتر است سیستم سرمایش آن از نوع تبخیری باشد و نه تبریدی. مناسب ترین دستگاه های تهویه در اقلیم گرم و خشک عبارتند از :

۱ . دستگاه ایرواشر یا دستگاه زنت
ایرواشر و زنت ساختار و عملکردی تقریبا مشابه هم دارند که در اینجا ساختار دستگاه ایرواشر را شرح می دهیم. ایرواشر دستگاه نسبتا بزرگی است که در ساختمان ها و سوله های متوسط تا بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم سرمایش آن شبیه کولر آبی است و با پاشش آب در مسیر عبور هوا عمل خنک کاری هوا انجام می شود. پاشش آب ضمن کاهش چند درجه ای دمای هوا موجب افزایش رطوبت هوا نیز می شود. ایرواشر برای گرمایش دارای کویل آبگرم است که به بویلر یا پکیج گازسوز متصل می شود. دمای هوا در اثر تماس با سطح داغ کویل آبگرم افزایش یافته و با کانال کشی هوای گرم در ساختمان توزیع می شود. دستگاه های تبخیری (مانند ایرواشر ، زنت و اکونوپک) نسبت به دستگاه های تبریدی که ذکر شد، هم مصرف انرژی کمتری دارند و هم قیمت اولیه کمتر زیرا در آنها از قطعاتی مانند کمپرسور، کندانسور و گاز مبرد استفاده نمی شود.

۲ . دستگاه اکونوپک
دیگر دستگاه مناسب برای تهویه در اقلیم گرم و خشک دستگاه اکونوپک است که سرمایش آن عینا مشابه دستگاه ایرواشر و زنت است ولی گرمایش آن متفاوت بوده و به جای کویل آبگرم و بویلر از یک مشعل گازسوز در آن استفاده می شود که مستقیما کوره داخل دستگاه اکونوپک را گرم می کند تا هوا در اثر تماس با سطح داغ کوره گرم شود.

انتخاب دستگاه تهویه مطبوع در مناطق گرم و مرطوب

مناسب ترین دستگاه های تهویه مطبوع در مناطق گرم و مرطوب دستگاه هایی هستند که بر پایه سیکل تبرید تراکمی موجب سرمایش و کاهش رطوبت هوا می شوند. منظور از سیکل تبرید تراکمی این است که در ساختار تمامی این دستگاه ها از کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور و مبرد (گاز فریون) استفاده شده است. با توجه به متراژ و ابعاد ساختمان یا سوله مورد نظر، به ترتیب یکی از این دستگاه ها به عنوان سیستم تهویه در مناطق مرطوب و گرم انتخاب می شود. مهمترین دستگاه هایی که بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می کنند عبارتند از :

۱ . اسپلیت یا کولر گازی
کمپرسور و کندانسور دستگاه اسپلیت در یونیت بیرونی و اواپراتور آن در یونیت داخل ساختمان نصب می شود که با لوله کشی به هم متصل می شوند. مبرد (گاز فریون) بین این اجزا به گردش درآمده و در قسمت اواپراتور (جاسازی شده در یونیت داخلی) ضمن کاهش دمای هوا، در اثر تماس هوا با سطح سرد لوله های اواپراتور، رطوبت هوا را نیز کاهش می دهد. رطوبت در واقع همان بخار آب موجود در هوا است که به شکل قطرات مایع بر سطح لوله های اواپراتور درآمده و بعد از چکه کردن در سینی کف آن از طریق یک مجرا خارج می شود.

۲ . داکت اسپلیت
داکت اسپلیت عینا مشابه اسپلیت است و با این تفاوت که یک اواپراتور بزرگ در سقف کاذب نصب شده و هوا را پس از سرد کردن و کاهش دادن دما با کانال کشی (داکت) در اتاق های مختلف توزیع می کند. از اسپلیت و داکت اسپلیت در ساختمان های با متراژ کم به عنوان دستگاه های تهویه در اقلیم گرم و مرطوب استفاده می شود.

۳ . مینی چیلر
مینی چیلر نیز از دیگر دستگاه های مناسب برای تهویه در مناطق مرطوب و گرم است که به همراه تعدادی فن کویل یا یک هواساز سایز متوسط در ساختمان های با متراژ و ابعاد متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه نیز دارای کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور ، مبرد و … است. در قسمت های مختلف یک ساختمان از تعدادی فن کویل به شکل زمینی ، دیواری یا سقفی ، کف خواب یا ایستاده استفاده می شود که همگی با لوله کشی به یک مینی چیلر متصل می شوند. هر فن کویل را می توان با یک کنترلر به صورت مجزا روشن و خاموش و کنترل نمود. داخل هر فن کویل یک اواپراتور جاسازی شده که ضمن کاهش دمای هوا، رطوبت را نیز کاهش می دهد.

۴ . چیلر
چیلر دیگر دستگاه مناسب جهت تهویه در اقلیم گرم و مرطوب است که به همراه تعداد زیادی فن کویل یا چند هواساز سایز بزرگ در ساختمان ها و سوله های با متراژ و ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. چیلر با سرد کردن آب در اواپراتور که یک مبدل حرارتی پوسته و لوله ای (شل اند تیوب) ، آب سرد را با لوله کشی به تمامی فن کویل ها و هواسازهای مستقر در ساختمان پمپاژ می کند. هر فن کویل نیز که آب سرد در لوله های آن جاری می شود، ضمن کاهش دمای هوا، در اثر برخورد هوا با سطح سرد لوله ها، رطوبت هوا را کاهش می دهد. چنانچه چیلر به عنوان سیستم تهویه در اقلیم گرم و مرطوب انتخاب شود باید از نوع چیلر تراکمی هوا خنک باشد و نه چیلر تراکمی آب خنک زیرا چیلر تراکمی آب خنک به برج خنک کننده نیاز دارد که راندمان برج خنک کننده در مناطق مرطوب و گرم پایین است.

۵ . دستگاه VRF
دستگاه VRF بسیار شبیه چیلر است ولی با این تفاوت که به جای سرد کردن آب در یک مبدل حرارتی پوسته و لوله ای و ارسال آن به فن کویل ها و هواساز ها، مبرد را مستقیما به فن کویل ها و هواساز ها ارسال می کند و مبرد با جاری شدن در لوله های فن کویل و هواساز، ضمن کاهش دمای هوا، رطوبت هوا را نیز می گیرد.

وی آر اف ترکیبی پاناسونیک (Panasonic Hybrid VRF)

پاناسونیک ، VRF ترکیبی هوشمند را به بازار اروپا معرفی کرده است که از ترکیب تکنولوژی EHP با GHP و یک کنترلر تخصصی هوشمند بهره برده است .
این سیستم توسط یک کنترل متمرکز هوشمند اداره می شود که مصرف انرژی را اندازه گیری می کند و تقاضای بار را محاسبه و بین GHP و EHP یا ترکیبی از هر دو کار به طور همزمان، بهترین تخفیف را ارائه می دهد. سپس کنترل کننده هوشمند سیستم Hybrid VRF را به طور مستقیم بین GHP و EHP سوئیچ می کند تا بهره وری را بهینه سازد.
نتیجه ، کاهش قابل توجهی در مصرف برق در اوج زمانی است که میزان تقاضا و بار تهویه مطبوع بالا است ، به عنوان مثال زمانی که میزان بار یک هتل بالا است، سیستم GHP کمتر از 10٪ از برق مصرف می کند که سیستم EHP در ظرفیت کامل است. با تغییر به GHP در اوج زمان، صرفه جویی در انرژی حداکثر می شود. این امر باعث می شود که منبع تغذیه ساختمان به طور موثرتری برای تأمین زیرساخت های حیاتی، نظیر عملیات روشنایی یا آسانسور، مورد استفاده قرار گیرد.
برای زمانی که میزان بار کم است – به عنوان مثال زمانی که هتل ها در طول روز در معرض کم قرار می گیرند – VRF Hybrid Vision پاناسونیک می تواند برای صرفه جویی در انرژی به EHP تبدیل شود. به عنوان EHP می تواند در ظرفیت های بسیار پایین تر از GHP در طول دوره های خلبان عمل کند، گرمایش یا خنک کننده می تواند به مناطق دقیق مورد نیاز با حداقل هزینه های انرژی هدایت شود. علاوه بر این، توانایی تغییر در EHP زمانی که تقاضا کم است، کمک می کند تا عمر موتور GHP را افزایش دهد، بنابراین در عملیات ثابت نیست، صرفه جویی در هزینه های تعمیر و نگهداری نیز انجام می شود. الزامات نصب و تعمیر و نگهداری به دلیل چرخه یخچال یکپارچه ی واحد کاهش می یابد.

از مزایای عمده این ترکیب می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
به طور قابل توجهی تقاضای پیک برای برق را کاهش می دهد
کنترل هوشمند برای به حداکثر رساندن صرفه جویی در انرژی
 تولید آب گرم رایگان از گرمادهی موتور GHP

شرکت پاناسونیک در سال ۲۰۱۸ بخاطر این نوآوری و فیلتر های نانو یکی از فینالیست ها و برنده جایزه HVR گردید.

سیستم تهویه مطبوع ویلا

ویژگی های هر سازه ساختمانی سبب می شود که نوع تجهیزات و تاسیسات سازه ها با هم متفاوت باشد و سیستم های گرمایشی و سرمایشی و یا تهویه مطبوع، مخصوص و منحصر به همان سازه تعبیه شود. در این میان شرایط آب و هوایی مناطق تاثیر بسزایی در انتخاب مصالح مورد نیاز ساختمان ها دارد که به نوعی غیرمستقیم در انتخاب سیستم تهویه تاثیرگذار است. ویلاها نیز یکی از انواع ساختمان ها هستندکه ویژگی های مخصوص به خود را دارند و سیستم تهویه مطبوع ویلاها باید متفاوت ازسایر بناها انتخاب شود.
ویژگی های ویلاها:
ابعاد:
مساحت ساختمان یکی از مهم ترین عوامل دخیل درانتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها است.به طور معمول یک ویلا از آپارتمان ها بزرگ تر ساخته می شود وب نابراین برای گرم کردن یا خنک کردن آن نمی توان از سیستم های آپارتمانی استفاده نمود. علاوه بر مساحت در ویلاها اتاقهای مختلف ، استخر و قسمت های مختلف سرپوشیده و مرتبط و غیرمرتبط با هم تعبیه می شود. انتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها باید به گونه ای باشد که همه ی این بخش ها را بتواند پوشش دهد و هدررفت انرژی درآن کم باشد.
شرایط آب و هوایی:
شرایط آب و هوایی درانتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها از مهم ترین عوامل است.درکشور ما که اکثر ویلاها درمناطق شمال کشور ساخته می شوند علاوه برمیزان بارش ها ودمای کشور،عامل دیگررطوبت هوا است. استفاده از سیستم تهویه مطبوع ویلاها باید به گونه ای انتخاب شود که بتواند از میزان رطوبت هوا در محیط ویلا بکاهد و شرایط را برای ساکنین مطلوب ترکند.
عوامل موثر درانتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها:
هزینه :
هزینه های تهیه یک سیستم تهویه مطبوع برای ویلا علاوه بر هزینه ی خرید دستگاه به هزینه های نگهداری نیز مربوط می شود ، هزینه های نگهداری به عوامل محیطی همچون میزان آلودگی ها و رطوبت وابسته است.
آلودگی صوتی سیستم های تهویه مطبوع:
اگرچه مهم ترین وظیفه سیستم تهویه مطبوع ویلا ایجاد دمای مطلوب است اما حفظ آرامش و کاهش سروصدا می تواند فضای ویلاها را دلپذیر ترکند. درواقع یکی از کاربردهای مهم ویلاها ایجاد فضای آرام و دلپذیر است بنابراین استفاده از سیستم هایی مانند کولر های آبی که با سروصدای زیادی همراه هستند مناسب این فضاها نیست.
تعداد اتاق ها و فضاهای مجزا:
همان طورکه قبلا هم اشاره شد در ویلاها معمولا فضاهای مجزای بسیاری وجود دارد که نیاز به دریافت هوای مطبوع دارند.بنابراین نمی توان ازیک سیستم اسپیلت استفاده کرد وتوقع داشت تمام این فضاها تحت تاثیرقراربگیرند.
انتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها:
با توجه به عوامل مختلفی که درانتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها اشاره شد و اطلاعاتی از ویژگی های سیستم های تهویه مطبوع می توان بهترین گذینه را برای این نوع فضاها استفاده نمود.
برای حفظ آرامش و کاهش آلودگی صوتی استفاده از سیستم هایی مانند کولر آبی و یا دستگاه زنت پیشنهاد خوبی نیستند از طرفی با توجه به اینکه این دستگاه ها به جذب رطوبت کمکی نمی کنند و حتی به افزایش رطوبت ازطریق پاشش آب منجرمی شوند استفاده ازآن در ویلاها به طورکامل منتفی می شود.
دراستفاده از اسپیلت هم باید توجه داشت که یک اسپیلت به هیچ وجه نمی تواند تمام اتاقها و فضاهای ویلا را پوشش دهد. بنابراین استفاده از یک اسپیلت و یا چند اسپیلت علاوه بر هزینه ی بالا نتیجه ی دلخواه را به دست نمی دهد ، ازطرفی داکت اسپیلت ها نیز انتخاب مناسبی نیست چرا که با کانال کشی های بسیار ممکن است فضای ویلاها را اشغال کند. از طرفی کنترلی برروی دمای اتاق های مختلف وجود ندارد و همه ی اتاقها باید هم دما باشند.
اما درمیان انواع مختلف سیستم تهویه مطبوع ویلاها بهترین گزینه مینی چیلر و فن کویل است، این سیستم ها علاوه براینکه میزان صدای کمتری دارند می توانند رطوبت را به خوبی جذب کنند و جدای از اینها می توان دمای هراتاق و فضایی رابه طور جداگانه تنظیم نمود.

اهمیت تعمیرات و نگهداری دستگاه های تهویه و تاسیسات

امروزه بیش از 90 در صد وقت افراد درطول شبانه روز در فضاهای درونی ساختمان ها سپری می شود ، استفاده از دستگاه های تهویه و تاسیسات مطلوب کمک می کند سلامت و آرامش افراد دراین مکان ها افزایش یابد.
انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب با ساختمان مهم ترین عامل در بهترین بهره وری از سیستم های تهویه است اما درکنار آن تعمیرات دوره ای و نگهداری تجهیزات عامل مهمی است که کیفیت فضا و دستگاه ها را افزایش می دهد.تعمیرات و نگهداری از سیستم تهویه و تاسیسات علاوه بر فراهم کردن هوای دلپذیر از آسیب هایی که ممکن است به ساختمان وارد شود نیز جلوگیری به عمل می آورد.
اگر بخواهید بهترین عملکرد را از سیستم خنک کننده خانه خود داشته باشید، تعمیر و نگهداری منظم تهویه مطبوع بهترین گزینه شماست. تماس برای برنامه ریزی خدمات با یکی از تکنسین های تعمیر و نگهداری تهویه مطبوع حرفه ای ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که سیستم تهویه مطبوع شما می تواند عملکرد خنک کاری / گرمایشی که شما در فصل گرم /سرد سال نیاز دارید را به شما ارائه دهد.
مهم ترین موضوع در بخش تعمیرات و نگهداری از تاسیسات کاهش دادن میزان مصرف انرژی است . یک نشتی ساده میزان مصرف آب را بالا می برد ، یک ترموستات خراب می تواند ساعت ها سیستم تهویه را بیشتر روشن نگه دارد و این مسائل به سادگی مصرف سوخت را افزایش می دهند و به این ترتیب هزینه های ساختمان را بالا می برد.
در سیستم های تهویه و تاسیسات هدف اصلی دریافت هوای دلپذیر با دمای مناسب است ، اما درصورتی که سیستم به خوبی سرویس و نگهداری نشود نه تنها این نیاز ما را برطرف نمی کند بلکه اثر عکس دارد . هوای ورودی به دلیل آلودگی بیش از حد فیلتر ها می تواندحاوی ذراتی باشد که حتی در هوای آزاد یافت نمی شود . از این رو علاوه برآنکه دمای ورودی به خوبی تنظیم نمی شود آلودگی میکروارگانیسم ها را نیز به دنبال دارد.
رسوبات یکی از آفات اصلی سیستم هایی است که با آب داغ و بخار سر وکار دارند این رسوبات می توانند از لوله ها منتقل شوند و درنقاطی ته نشین شوند که دسترسی به آن کم باشد یا برای رسیدن به آن نیاز به تخریب بخشی از ساختمان باشد . سیستم های رطوبت گیر برای افزایش کارایی سیستم تهویه و داشتن هوای باکیفیت تر تعبیه شده است ، این سیستم ها نیاز به بررسی و نگهداری دارند چرا که آب ساکن ناشی از جذب رطوبت می تواند مکان خوبی برای رشد قارچ ها وکپک ها باشد و به این صورت بیماریهای آلرژیک به وجود بیاورد این مسئله در بیمارستان ها و مراکز درمانی بدلیل شرایط خاص این مراکز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .
درسیستمهای دیگ آب یا بخار و سیستم های کوره ای در تاسیسات مرکزی عدم توجه و تعمیرات ممکن است خطرات جانی به دنبال داشته باشد و در اثر انفجار علاوه بر آسیب به سیستم مرکزی تاسیسات به کارکنان و ساکنان نیز آسیب وارد کند.
فن ها یکی از مهم ترین بخش های سیستم های تهویه هستند،نگهداری وتعمیرات فن ها به راحتی انجام می گیرد و می توان مهم ترین دلیل آسیب دیدن فن ها رانشستن گرد وغبار برروی آنها دانست با یک پاکسازی وسرویس ساده می توان مانع از آسیب به این جز مهم سیستم تهویه شد که از کار افتادن آن کل سیستم را دچار اختلال میکند.
شاید سیستم های تهویه وتاسیسات درصورت عدم توجه و سرویس باز هم تا مدت ها کار کنند اما این را باید دانست که کارآیی سیستم چیزی فراتر از روشن وخاموش شدن است،به طورمثال جذب مونوکسید کربن توسط یک سیستم که مدتها تعمیر و سرویس نشده امکان پذیر نیست و این گاز به ساکنین ساختمان ها آسیب می رساند.
ثابت شده که هزینه های سالانه تعمیر و نگهداری از سیستم های تهویه و تاسیسات بسیار به صرفه تر از آسیب های ناگهانی به تجهیزات است به طوری که گفته می شود اگر بیش از 50 درصد یک سیستم دچار آسیب شد بهتر است کل سیستم جمع آوری شود و به فکر طراحی یک سیستم تهویه مطبوع جدید بود . بنابراین لازم است از بازدید های ماهانه ، هفتگی و حتی روزانه برای افزایش کارایی سیستم تهویه مطبوع و سیستم تاسیسات استفاده شود و از افراد متخصص و همچنین چک لیست های دارای زمان بندی دراین راستا بهره برد.

تفاوت اسپلیت دیواری با اسپلیت زمینی

اسپلیت دیواری و زمینی از جهاتی با یکدیگر متفاوت می باشند که اطلاع از آنها می تواند به انتخاب صحیح تر شما کمک نماید. این دستگاه ها دو نوع از انواع اسپلیت می باشند که می توان بصورت مستقل برای هر واحد نصب و اجرا کرد.

اگر از لحاظ فنی و یا از نظر زیبایی ، امکان نصب این دستگاه روی دیوار را ندارید میتوانید از نوع زمینی آن استفاده کنید و در عین حال توجه داشته باشید که مانعی در مسیر جریان هوا قرار نگیرد .

در اسپلیت دیواری ، جای قرارگیری آن بر روی دیوار اهمیت دارد و هر قدر در ارتفاع  بالاتری قرار بگیرد زمان بیشتری طول میکشد تا دمای اتاق به شرایط مطلوب برسد.