دستگاه های تهویه مناسب مناطق گرم و خشک

با توجه به اینکه مناطق گرم و خشک در زمستان هوای سردی دارند، سیستم تهویه در اقلیم گرم و خشک باید هم جنبه سرمایشی داشته باشد و هم گرمایشی. همچنین دستگاه های تهویه در اقلیم گرم و خشک باید بتوانند در تمام روزهای سال (وقتی که رطوبت هوا کمتر از حد استاندارد است) رطوبت هوا را افزایش دهند و به همین خاطر بهتر است سیستم سرمایش آن از نوع تبخیری باشد و نه تبریدی. مناسب ترین دستگاه های تهویه در اقلیم گرم و خشک عبارتند از :

۱ . دستگاه ایرواشر یا دستگاه زنت
ایرواشر و زنت ساختار و عملکردی تقریبا مشابه هم دارند که در اینجا ساختار دستگاه ایرواشر را شرح می دهیم. ایرواشر دستگاه نسبتا بزرگی است که در ساختمان ها و سوله های متوسط تا بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم سرمایش آن شبیه کولر آبی است و با پاشش آب در مسیر عبور هوا عمل خنک کاری هوا انجام می شود. پاشش آب ضمن کاهش چند درجه ای دمای هوا موجب افزایش رطوبت هوا نیز می شود. ایرواشر برای گرمایش دارای کویل آبگرم است که به بویلر یا پکیج گازسوز متصل می شود. دمای هوا در اثر تماس با سطح داغ کویل آبگرم افزایش یافته و با کانال کشی هوای گرم در ساختمان توزیع می شود. دستگاه های تبخیری (مانند ایرواشر ، زنت و اکونوپک) نسبت به دستگاه های تبریدی که ذکر شد، هم مصرف انرژی کمتری دارند و هم قیمت اولیه کمتر زیرا در آنها از قطعاتی مانند کمپرسور، کندانسور و گاز مبرد استفاده نمی شود.

۲ . دستگاه اکونوپک
دیگر دستگاه مناسب برای تهویه در اقلیم گرم و خشک دستگاه اکونوپک است که سرمایش آن عینا مشابه دستگاه ایرواشر و زنت است ولی گرمایش آن متفاوت بوده و به جای کویل آبگرم و بویلر از یک مشعل گازسوز در آن استفاده می شود که مستقیما کوره داخل دستگاه اکونوپک را گرم می کند تا هوا در اثر تماس با سطح داغ کوره گرم شود.

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *