انتخاب دستگاه تهویه مطبوع در مناطق گرم و مرطوب

مناسب ترین دستگاه های تهویه مطبوع در مناطق گرم و مرطوب دستگاه هایی هستند که بر پایه سیکل تبرید تراکمی موجب سرمایش و کاهش رطوبت هوا می شوند. منظور از سیکل تبرید تراکمی این است که در ساختار تمامی این دستگاه ها از کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور و مبرد (گاز فریون) استفاده شده است. با توجه به متراژ و ابعاد ساختمان یا سوله مورد نظر، به ترتیب یکی از این دستگاه ها به عنوان سیستم تهویه در مناطق مرطوب و گرم انتخاب می شود. مهمترین دستگاه هایی که بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می کنند عبارتند از :

۱ . اسپلیت یا کولر گازی
کمپرسور و کندانسور دستگاه اسپلیت در یونیت بیرونی و اواپراتور آن در یونیت داخل ساختمان نصب می شود که با لوله کشی به هم متصل می شوند. مبرد (گاز فریون) بین این اجزا به گردش درآمده و در قسمت اواپراتور (جاسازی شده در یونیت داخلی) ضمن کاهش دمای هوا، در اثر تماس هوا با سطح سرد لوله های اواپراتور، رطوبت هوا را نیز کاهش می دهد. رطوبت در واقع همان بخار آب موجود در هوا است که به شکل قطرات مایع بر سطح لوله های اواپراتور درآمده و بعد از چکه کردن در سینی کف آن از طریق یک مجرا خارج می شود.

۲ . داکت اسپلیت
داکت اسپلیت عینا مشابه اسپلیت است و با این تفاوت که یک اواپراتور بزرگ در سقف کاذب نصب شده و هوا را پس از سرد کردن و کاهش دادن دما با کانال کشی (داکت) در اتاق های مختلف توزیع می کند. از اسپلیت و داکت اسپلیت در ساختمان های با متراژ کم به عنوان دستگاه های تهویه در اقلیم گرم و مرطوب استفاده می شود.

۳ . مینی چیلر
مینی چیلر نیز از دیگر دستگاه های مناسب برای تهویه در مناطق مرطوب و گرم است که به همراه تعدادی فن کویل یا یک هواساز سایز متوسط در ساختمان های با متراژ و ابعاد متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه نیز دارای کمپرسور ، کندانسور ، اواپراتور ، مبرد و … است. در قسمت های مختلف یک ساختمان از تعدادی فن کویل به شکل زمینی ، دیواری یا سقفی ، کف خواب یا ایستاده استفاده می شود که همگی با لوله کشی به یک مینی چیلر متصل می شوند. هر فن کویل را می توان با یک کنترلر به صورت مجزا روشن و خاموش و کنترل نمود. داخل هر فن کویل یک اواپراتور جاسازی شده که ضمن کاهش دمای هوا، رطوبت را نیز کاهش می دهد.

۴ . چیلر
چیلر دیگر دستگاه مناسب جهت تهویه در اقلیم گرم و مرطوب است که به همراه تعداد زیادی فن کویل یا چند هواساز سایز بزرگ در ساختمان ها و سوله های با متراژ و ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. چیلر با سرد کردن آب در اواپراتور که یک مبدل حرارتی پوسته و لوله ای (شل اند تیوب) ، آب سرد را با لوله کشی به تمامی فن کویل ها و هواسازهای مستقر در ساختمان پمپاژ می کند. هر فن کویل نیز که آب سرد در لوله های آن جاری می شود، ضمن کاهش دمای هوا، در اثر برخورد هوا با سطح سرد لوله ها، رطوبت هوا را کاهش می دهد. چنانچه چیلر به عنوان سیستم تهویه در اقلیم گرم و مرطوب انتخاب شود باید از نوع چیلر تراکمی هوا خنک باشد و نه چیلر تراکمی آب خنک زیرا چیلر تراکمی آب خنک به برج خنک کننده نیاز دارد که راندمان برج خنک کننده در مناطق مرطوب و گرم پایین است.

۵ . دستگاه VRF
دستگاه VRF بسیار شبیه چیلر است ولی با این تفاوت که به جای سرد کردن آب در یک مبدل حرارتی پوسته و لوله ای و ارسال آن به فن کویل ها و هواساز ها، مبرد را مستقیما به فن کویل ها و هواساز ها ارسال می کند و مبرد با جاری شدن در لوله های فن کویل و هواساز، ضمن کاهش دمای هوا، رطوبت هوا را نیز می گیرد.

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *