سیستم تهویه مطبوع ویلا

ویژگی های هر سازه ساختمانی سبب می شود که نوع تجهیزات و تاسیسات سازه ها با هم متفاوت باشد و سیستم های گرمایشی و سرمایشی و یا تهویه مطبوع، مخصوص و منحصر به همان سازه تعبیه شود. در این میان شرایط آب و هوایی مناطق تاثیر بسزایی در انتخاب مصالح مورد نیاز ساختمان ها دارد که به نوعی غیرمستقیم در انتخاب سیستم تهویه تاثیرگذار است. ویلاها نیز یکی از انواع ساختمان ها هستندکه ویژگی های مخصوص به خود را دارند و سیستم تهویه مطبوع ویلاها باید متفاوت ازسایر بناها انتخاب شود.
ویژگی های ویلاها:
ابعاد:
مساحت ساختمان یکی از مهم ترین عوامل دخیل درانتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها است.به طور معمول یک ویلا از آپارتمان ها بزرگ تر ساخته می شود وب نابراین برای گرم کردن یا خنک کردن آن نمی توان از سیستم های آپارتمانی استفاده نمود. علاوه بر مساحت در ویلاها اتاقهای مختلف ، استخر و قسمت های مختلف سرپوشیده و مرتبط و غیرمرتبط با هم تعبیه می شود. انتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها باید به گونه ای باشد که همه ی این بخش ها را بتواند پوشش دهد و هدررفت انرژی درآن کم باشد.
شرایط آب و هوایی:
شرایط آب و هوایی درانتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها از مهم ترین عوامل است.درکشور ما که اکثر ویلاها درمناطق شمال کشور ساخته می شوند علاوه برمیزان بارش ها ودمای کشور،عامل دیگررطوبت هوا است. استفاده از سیستم تهویه مطبوع ویلاها باید به گونه ای انتخاب شود که بتواند از میزان رطوبت هوا در محیط ویلا بکاهد و شرایط را برای ساکنین مطلوب ترکند.
عوامل موثر درانتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها:
هزینه :
هزینه های تهیه یک سیستم تهویه مطبوع برای ویلا علاوه بر هزینه ی خرید دستگاه به هزینه های نگهداری نیز مربوط می شود ، هزینه های نگهداری به عوامل محیطی همچون میزان آلودگی ها و رطوبت وابسته است.
آلودگی صوتی سیستم های تهویه مطبوع:
اگرچه مهم ترین وظیفه سیستم تهویه مطبوع ویلا ایجاد دمای مطلوب است اما حفظ آرامش و کاهش سروصدا می تواند فضای ویلاها را دلپذیر ترکند. درواقع یکی از کاربردهای مهم ویلاها ایجاد فضای آرام و دلپذیر است بنابراین استفاده از سیستم هایی مانند کولر های آبی که با سروصدای زیادی همراه هستند مناسب این فضاها نیست.
تعداد اتاق ها و فضاهای مجزا:
همان طورکه قبلا هم اشاره شد در ویلاها معمولا فضاهای مجزای بسیاری وجود دارد که نیاز به دریافت هوای مطبوع دارند.بنابراین نمی توان ازیک سیستم اسپیلت استفاده کرد وتوقع داشت تمام این فضاها تحت تاثیرقراربگیرند.
انتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها:
با توجه به عوامل مختلفی که درانتخاب سیستم تهویه مطبوع ویلاها اشاره شد و اطلاعاتی از ویژگی های سیستم های تهویه مطبوع می توان بهترین گذینه را برای این نوع فضاها استفاده نمود.
برای حفظ آرامش و کاهش آلودگی صوتی استفاده از سیستم هایی مانند کولر آبی و یا دستگاه زنت پیشنهاد خوبی نیستند از طرفی با توجه به اینکه این دستگاه ها به جذب رطوبت کمکی نمی کنند و حتی به افزایش رطوبت ازطریق پاشش آب منجرمی شوند استفاده ازآن در ویلاها به طورکامل منتفی می شود.
دراستفاده از اسپیلت هم باید توجه داشت که یک اسپیلت به هیچ وجه نمی تواند تمام اتاقها و فضاهای ویلا را پوشش دهد. بنابراین استفاده از یک اسپیلت و یا چند اسپیلت علاوه بر هزینه ی بالا نتیجه ی دلخواه را به دست نمی دهد ، ازطرفی داکت اسپیلت ها نیز انتخاب مناسبی نیست چرا که با کانال کشی های بسیار ممکن است فضای ویلاها را اشغال کند. از طرفی کنترلی برروی دمای اتاق های مختلف وجود ندارد و همه ی اتاقها باید هم دما باشند.
اما درمیان انواع مختلف سیستم تهویه مطبوع ویلاها بهترین گزینه مینی چیلر و فن کویل است، این سیستم ها علاوه براینکه میزان صدای کمتری دارند می توانند رطوبت را به خوبی جذب کنند و جدای از اینها می توان دمای هراتاق و فضایی رابه طور جداگانه تنظیم نمود.

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *