اهمیت تعمیرات و نگهداری دستگاه های تهویه و تاسیسات

امروزه بیش از 90 در صد وقت افراد درطول شبانه روز در فضاهای درونی ساختمان ها سپری می شود ، استفاده از دستگاه های تهویه و تاسیسات مطلوب کمک می کند سلامت و آرامش افراد دراین مکان ها افزایش یابد.
انتخاب سیستم تهویه مطبوع مناسب با ساختمان مهم ترین عامل در بهترین بهره وری از سیستم های تهویه است اما درکنار آن تعمیرات دوره ای و نگهداری تجهیزات عامل مهمی است که کیفیت فضا و دستگاه ها را افزایش می دهد.تعمیرات و نگهداری از سیستم تهویه و تاسیسات علاوه بر فراهم کردن هوای دلپذیر از آسیب هایی که ممکن است به ساختمان وارد شود نیز جلوگیری به عمل می آورد.
اگر بخواهید بهترین عملکرد را از سیستم خنک کننده خانه خود داشته باشید، تعمیر و نگهداری منظم تهویه مطبوع بهترین گزینه شماست. تماس برای برنامه ریزی خدمات با یکی از تکنسین های تعمیر و نگهداری تهویه مطبوع حرفه ای ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که سیستم تهویه مطبوع شما می تواند عملکرد خنک کاری / گرمایشی که شما در فصل گرم /سرد سال نیاز دارید را به شما ارائه دهد.
مهم ترین موضوع در بخش تعمیرات و نگهداری از تاسیسات کاهش دادن میزان مصرف انرژی است . یک نشتی ساده میزان مصرف آب را بالا می برد ، یک ترموستات خراب می تواند ساعت ها سیستم تهویه را بیشتر روشن نگه دارد و این مسائل به سادگی مصرف سوخت را افزایش می دهند و به این ترتیب هزینه های ساختمان را بالا می برد.
در سیستم های تهویه و تاسیسات هدف اصلی دریافت هوای دلپذیر با دمای مناسب است ، اما درصورتی که سیستم به خوبی سرویس و نگهداری نشود نه تنها این نیاز ما را برطرف نمی کند بلکه اثر عکس دارد . هوای ورودی به دلیل آلودگی بیش از حد فیلتر ها می تواندحاوی ذراتی باشد که حتی در هوای آزاد یافت نمی شود . از این رو علاوه برآنکه دمای ورودی به خوبی تنظیم نمی شود آلودگی میکروارگانیسم ها را نیز به دنبال دارد.
رسوبات یکی از آفات اصلی سیستم هایی است که با آب داغ و بخار سر وکار دارند این رسوبات می توانند از لوله ها منتقل شوند و درنقاطی ته نشین شوند که دسترسی به آن کم باشد یا برای رسیدن به آن نیاز به تخریب بخشی از ساختمان باشد . سیستم های رطوبت گیر برای افزایش کارایی سیستم تهویه و داشتن هوای باکیفیت تر تعبیه شده است ، این سیستم ها نیاز به بررسی و نگهداری دارند چرا که آب ساکن ناشی از جذب رطوبت می تواند مکان خوبی برای رشد قارچ ها وکپک ها باشد و به این صورت بیماریهای آلرژیک به وجود بیاورد این مسئله در بیمارستان ها و مراکز درمانی بدلیل شرایط خاص این مراکز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .
درسیستمهای دیگ آب یا بخار و سیستم های کوره ای در تاسیسات مرکزی عدم توجه و تعمیرات ممکن است خطرات جانی به دنبال داشته باشد و در اثر انفجار علاوه بر آسیب به سیستم مرکزی تاسیسات به کارکنان و ساکنان نیز آسیب وارد کند.
فن ها یکی از مهم ترین بخش های سیستم های تهویه هستند،نگهداری وتعمیرات فن ها به راحتی انجام می گیرد و می توان مهم ترین دلیل آسیب دیدن فن ها رانشستن گرد وغبار برروی آنها دانست با یک پاکسازی وسرویس ساده می توان مانع از آسیب به این جز مهم سیستم تهویه شد که از کار افتادن آن کل سیستم را دچار اختلال میکند.
شاید سیستم های تهویه وتاسیسات درصورت عدم توجه و سرویس باز هم تا مدت ها کار کنند اما این را باید دانست که کارآیی سیستم چیزی فراتر از روشن وخاموش شدن است،به طورمثال جذب مونوکسید کربن توسط یک سیستم که مدتها تعمیر و سرویس نشده امکان پذیر نیست و این گاز به ساکنین ساختمان ها آسیب می رساند.
ثابت شده که هزینه های سالانه تعمیر و نگهداری از سیستم های تهویه و تاسیسات بسیار به صرفه تر از آسیب های ناگهانی به تجهیزات است به طوری که گفته می شود اگر بیش از 50 درصد یک سیستم دچار آسیب شد بهتر است کل سیستم جمع آوری شود و به فکر طراحی یک سیستم تهویه مطبوع جدید بود . بنابراین لازم است از بازدید های ماهانه ، هفتگی و حتی روزانه برای افزایش کارایی سیستم تهویه مطبوع و سیستم تاسیسات استفاده شود و از افراد متخصص و همچنین چک لیست های دارای زمان بندی دراین راستا بهره برد.

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *