تهویه کارخانه ها و مراکز صنعتی

محیط های صنعتی از یک اتاق در یک ساختمان بزرگتر تا فضاهای انبار که به معنای واقعی کلمه به اندازه زمین فوتبال هستند ، می باشد. ارتفاع سقف های بلند اجازه می دهد تا اتاق های چندگانه قفسه بندی در انبارهای حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرد و برای کارخانه های صنعتی قابل استفاده شود. به همین دلیل است که سیستم های تهویه مطبوع صنعتی بسته به نیازهای خاص هر یک دارای مدل های متعددی هستند که توسط شرکت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. عوامل دیگری نیز وجود دارد که مهمتر از آن حفظ محیط کار راحت برای کارکنان است. گرما می تواند تاثیر بسیار منفی بر روی ماشین آلات صنعتی و محصولات ذخیره شده در تنظیمات انبار داشته باشد. بنابراین انتظارات سیستم های تهویه مطبوع در این طیف های صنعتی بسیار بالا است تا به درستی از سلامت الکترونیکی و مکانیکی تجهیزات گران قیمت صنعتی محافظت کند. گیاهان کشاورزی و غذا و نوشیدنی همچنین نیاز به دمای خاصی دارند تا محصولات خود را از خراب شدن نگه دارند ، مانند انبارهایی که مواد غذایی را قبل از حمل و نقل ذخیره می کنند. کنترل دما برای جهان صنعتی بسیار مهم است
سیستم های پیشنهادی برای صنایع مختلف می تواند :
1. سیستم مرکزی تهویه مطبوع شامل : چیلر + هواساز + بویلر
این سیستم کارآمدترین سیستم جهت کنترل دما و رطوبت در محیط های صنعتی می باشد . آب خنک مورد نیاز دستگاه هواساز توسط چیلر و آب گرم آن نیز توسط بویلر تامین می گردد و هوا با عبور از کویل های سرمایشی و گرمایشی و گذر از فیلترهای نصب شده و تنظیم میزان رطوبت ، شرایط محیطی لازم جهت تولید ، نگهداری و … در محیط کار فراهم کرد .
2. سیستم مرکزی تهویه مطبوع شامل : پکیج یونیت + بویلر
دستگاه پکیج یونیت در حقیقت ترکیب دو دستگاه چیلر و هواساز در غالب یک دستگاه می باشد.
3. سیستم ایرواشر
این دستگاه ، سرمایش آن به روش تبخیری بوده و در صورت نیاز کویل گرمایشی نیز در دستگاه نیز قابل اجرا می باشد و برای فصول سرد و گرم سال قابل استفاده می باشد . این دستگاه هنگامی که لازم است رطوبت زیاد باشد و با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به سرمایش دارند قابل استفاده است .
4. یونیت هیتر
برای گرمایش موضعی و یا برای گرمایش کلی فضای ساختمان می توان از یونیت هیتر های گازسوز، گازوئیل سوز، برقی و یا یونیت هیترهای مجهز به کویل آبگرم کننده یا بخار استفاده کرد. این دستگاه ها باید به گونه ای نصب شوند که هوای خروجی از آنها در هنگام رسیدن به کف ساختمان به موازات دیوارهای خارجی باشد. فاصله بین یونیت هیترها چنان است که هوای خروجی از هر دستگاه فقط تا دستگاه بعدی می رسد و بنابرین یک حلقه هوای گرم اطراف ساختمان را احاطه خواهد کرد.
در مواردی که بخارهای خورنده وجود دارد نباید از گرمکن های گازسوز یا گازوئیل سوز استفاده کرد. عملکرد مناسب یونیت هیترها در گروی تمیز کردن و تعمیر منظم آنهاست. فن های ملخی عموما نیاز به تعمیرات کمتری از فن های گریز از مرکز دارند. اگر لازم است گرما بین چند ناحیه توزیع شود، باید از دمنده ها و فن های گریز از مرکز استفاده شود. در یونیت هیترهای گازی یا گازوئیل سوز باید تخلیه مناسبی برای محصولات احتراق پیش بینی گردد.

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *