تهویه مجتمع های تجاری/اداری/مراکز خرید

مراکز تجاری یا پاساژها سازه هایی هستند که ازتعداد بالایی از اتاق ها به عنوان مغازه تشکیل شده اند. این پارتیشین بندی سبب می شود که یک سیستم ساده توانایی گرمایش و سرمایش تمام بخش ها را نداشته باشد. ورود و خروج مردم میزان ورود هوای بیرون را افزایش می دهد و تراکم بالای جمعیت ، وجود رستوران ها و مصرف دخانیات از عوامل دیگری است که نیازبه هوای تازه و فیلتر شده را در این مراکز افزایش می دهد.
نکاتی درباره انتخاب سیستم تهویه مطبوع وتاسیسات مراکز تجاری:
هزینه های سیستم تهویه مطبوع:
با توجه به آنکه برای یک مجتمع تجاری بودجه بالایی باید درنظر گرفت ممکن است در طراحی و ساخت سیستم تهویه مطبوع یا سیستم تاسیسات کوتاهی هایی انجام گیرد که درمجموع پروژه صرفه جویی به عمل آید ، اما باید در نظر داشت که طراحی سیستم تهویه مطبوع و تاسیسات مراکز تجاری اقدامی است که علاوه برجذب بیشتر مشتریان و رضایت آنها می تواند ارزش ملک را نیز افزایش دهد. از طرفی هزینه های نگهداری از سیستم هایی که به صورت یکپارچه تعبیه نشده مشکلات مختلفی را برای مالکان فراهم می آورد.
بهترین گزینه انتخاب دستگاه هایی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب است که بتوان فضای وسیع مراکز تجاری را به خوبی و با قیمت مناسب پوشش داد.
کنترل مستقل دما و رطوبت:
با توجه به آنکه خدمات و محصولات غرفه های مختلف متفاوت است و همچنین رضایتمندی افراد از هوای مطلوب متفاوت است لازم است که سیستم تهویه مطبوع هرغرفه به صورت مستقل کنترل شود. به این طریق هرکس می تواند متناسب با دما و رطوبت مطلوب خود درکار تمرکز و آرامش بیشتری داشته باشد.
هوشمند بودن سیستم تهویه مطبوع مراکز تجاری:
با توجه به آنکه ورود و خروج افراد در مراکز تجاری و همچنین درغرفه های فروش در طول ساعات شبانه روز متغییراست با هوشمند بودن سیستم گرمایش و سرمایش از فشار به دستگاه ها کاسته می شود و همواره می توان دما رطوبت را در رنج مطلوب حفظ نمود.
کنترل کیفیت هوا:
در بسیاری ازمراکز خرید علاوه برسیستم های تهویه مطبوع درون غرفه ها نیاز است هوای درون راهروها وب خش های سرپوشیده به خوبی فیلتر شود. همان طورکه اشاره شد وجود رستوران ها ، استعمال دخانیات و مواردی ازاین قبیل می تواند در پاساژها یا مراکز تجاری ایجاد بوی نامطبوع کند. این کاهش کیفیت هوا ، کاهش مشتریان و مراجعه کنندگان را به دنبال خواهد داشت بنابراین باید در این بخش ها سیستم تهویه مناسب درنظر گرفته شود.

پیشنهادات سیستم تهویه مطبوع وتاسیسات مراکزتجاری:
دستگاه پکیج یونیت پشت بامی :
این سیستم که ترکیب دستگاه چیلر با هواساز در قالب یک دستگاه می باشد بهمراه بویلر را می توان جهت سیستم تهویه مطبوع مراکز تجاری استفاده کرد . بخشی از این سیستم بر روی پشت بام تعبیه می شود و به کمک فن کویل های نصب شده در مغازه یا فروشگاه می تواند توزیع هوا مراکز تجاری را انجام دهد.

دستگاه چیلر،بویلر:
یکی از مرسوم ترین و پربازده ترین روش ها استفاده از چیلر و بویلر می باشد که برای ایجاد سرما از چیلر وگرمایش از بویلر استفاده می شود ؛ در این سیستم دستگاه ها وظیفه تولیدآب گرم و سرد را برعهده دارند و با ارسال به هواسازیا فن کویل می توان ازسرمایش وگرمایش آن استفاده نمود. استفاده از این سیستم امکان کنترل دما و رطوبت به خوبی وجود دارد.

دستگاه VRF:
این دستگاه نیز وظیفه انتقال گرما و سرما به فن کویل ها را به کمک لوله کشی انجام می دهد. دستگاه VRF بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کند و این قابلیت وجود دارد که مقدار جریان مبرد ورودی به هر اواپراتور (یونیت داخلی نصب شده در داخل ساختمان) را می توان کنترل کرد و در نتیجه دمای هر اواپراتور را بطور جداگانه و مستقل از سایر اواپراتورها تنظیم شود . در واقع، سیستم تهویه مطبوع VRF جریان سرد کننده را بسته به نیاز ظرفیت واحدها تنظیم می کند. چندین یونیت داخلی از طریق لوله کشی مسی به یک یونیت خارجی وصل می شود .

دستگاه های زنت و ایرواشر:
این دستگاه ها نیازی به هواساز و فن کویل ندارند و ازطریق سرمایش تبخیری تولید سرما می کنند. برای ایجاد گرمایش از بویلراستفاده می شود ، نکته مهم درباره این دستگاه ها قیمت ارزان آن هاست . از این دستگاه ها می توان درمناطق گرم وخشک به خوبی بهره گرفت.
در انتها:
درپایان باید اشاره کرد که اگرچه باید درمراکز تجاری بزرگ از دستگاه های مقرون به صرفه تر استفاده نمود اما کارایی یک سیستم تهویه مطبوع و تاسیسات مراکز تجاری باید تا حدود بالا حفظ شود تا با رضایت مراجعه کنندگان مواجه باشید.

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *