تهویه برج ها/ویلاها/مجتمع های مسکونی

در ساختمان های مختلف طراحی و اجرای سیستم تهویه مطبوع اهمیت شایانی را در رضایت ساکنین دارد. در طراحی سیستم تهویه مطبوع و تاسیسات برج های مسکونی و آسمان خراش ها شرایط کمی متفاوت است چرا که با افزایش ارتفاع شرایط جوی کمی دچار تغییر می شود. در برج های مسکونی با افزایش ارتفاع میزان دمای هوای بیرون کاهش می یابد و بر میزان باد افزوده می شود.
از طرفی دیگر همواره گرما به سمت بالا حرکت می کند و در برج ها نیز شرایط به همین شکل است بنابراین در طبقات مختلف شرایط متفاوتی برای تجهیز ساختمان به سیستم تهویه مطبوع و تاسیسات نیاز است.

انواع سیستم تهویه مطبوع و تاسیسات مورد استفاده در برج های مسکونی:

سیستم های اسپیلت:
در برخی از برج های مسکونی همانند آپارتمان ها از سیستم های اسپیلت مجزا استفاده می شود ، این سیستم ها مزیتی که دارند این است که به راحتی می توان کنترل دما و رطوبت را انجام داد . همان طورکه می دانید این سیستم ها از دو بخش کندانسور درونی و بیرونی تشکیل می شود در بخش درونی همواره ایجاد سر و صدا وجود دارد و در بخش بیرونی مشکلات بیشتر است ؛ چراکه درظاهر برج تاثیر گذار است و نمای ساختمان را تحت تاثیر منفی قرار می دهد و از طرفی نگهداری و تعمیرات آن در طبقه های بالا سخت تر می شود.
به جز موارد ذکر شده اسپیلت ها درطبقه های بالاتر با مشکلات بیشتری مواجه می شوند و تحت تاثیر فشار هوا و شرایط جوی قرار دارند. بنابراین اگر چه که شاهد استفاده ازاین سیستم تهویه مطبوع در برج های مسکونی هستیم اما کیفیت وکارایی قابل قبولی را نمی توان از آن به دست آورد.

سیستم چیلر و بویلر ( چهار لوله ای) :
از این سیستم علاوه بر برج ها و آسمان خراش ها در سالن های اجتماعات و مراکز خرید و . . . نیز مورد استفاده قرار میگیرد و به نسبت کارایی خوبی نیز دارد. در این سیستم به کمک چیلر می تواند سیستم سرمایشی و بویلر سیستم گرمایشی و لوله کشی آب فراهم کرد. در نهایت به کمک لوله ها آب گرم و سرد به فن کویل های هر واحد ساختمانی وارد می شود و تهویه مطبوع واحد ها تامین می شود. درسیستم چهار لوله نیز می توان دمای محیط را از طریق فن کویل های هر ساختمان به دلخواه تنظیم نمود. در چیلرهای تراکمی به چند طریق می توان میزان بار و مصرف برق را کنترل نمود :
1. استفاده از کمپرسور اینورتردار (در ظرفیت های پایین و متوسط)
2. استفاده از تعداد کمپرسورهای بیشتر (در ظرفیت های پایین و متوسط)
3. استفاده از کمپرسورهای اسکرو (که هر یک در 4 مرحله می توان ظرفیت آن را کنترل نمود) و در ظرفیت های بالا می توانند بصورت پیوسته(continuous) تنظیم نمود (در ظرفیت های متوسط و بالا)

سیستم مرکزی VRF:
دستگاه VRF (Variable Refrigerant Flow) بر پایه سیکل تبرید تراکمی کار می کند و این قابلیت وجود دارد که مقدار جریان مبرد ورودی به هر اواپراتور (یونیت داخلی نصب شده در داخل ساختمان) را می توان کنترل کرد و در نتیجه دمای هر اواپراتور را بطور جداگانه و مستقل از سایر اواپراتورها تنظیم شود . در واقع، سیستم تهویه مطبوع VRF جریان سرد کننده را بسته به نیاز ظرفیت ساختمان تنظیم می کند. چندین یونیت داخلی از طریق لوله کشی مسی به یک یونیت خارجی وصل می شود .
VRF شامل یونیت خارجی (الکتروموتور ، کمپرسور ، مجموعه کندانسور و فن ، شیر انبساط الکترونیکی ، بدنه و شاسی و . . . ) که روی بام یا فضای آزاد نصب می شود و یونیت داخلی که بصورت سقفی ، دیواری و زمینی داخل ساختمان نصب می شوند شامل اواپراتور و فن هستند .
در استفاده از این سیستم محدودیت ارتفاع نصب و میزان کل لوله کش وجود دارد لذا برای ساختمان های بلند مرتبه قابل اجرا نیستند و نیاز نصب و اجرای تخصصی دارند و در مناطق سرد نیاز به سیستم گرمایشی مکمل دارند .
در صورت کوچکترین نشتی گاز در مسیر لوله کشی کل سیستم دچار مشکل می شود ( به دلیل عدم توازن و فشار گاز درون شاخه ها) و فرایند تولید سرما جهت کلیه ی یونیت های داخلی دچار اختلال می شود. پیدا کردن نشتی لوله مسی بسیار سخت و هزینه بر است چرا که مبرد های مورد استفاده در VRF بدون بو و بدون رنگ هستند و احتمال تخریب جهت مشخص شدن محل نشت و عیب یابی لوله مسی صدمه دیده بسیار زیاد است و باید آن قسمت که دچار نشتی شده تعویض گردد.

سیستم مرکزی Hybrid VRF :
یک راه حل کامل مدرن برای ساختمان های اداری، هتل ها، مراکز پزشکی، مدارس، ساختمان های بلند، خرید مراکز و سایر اماکن تجاری. شما می توانید آن را به عنوان VRF نصب و طراحی کنید، در حالی که از ویژگی های یک سیستم چیلر بهره مند شوید.
هر مبدل حرارتی دارای یک پمپ آب است که آب را به از کنترل کننده انشعاب ترکیبی به یونیت داخلی منتقل می کند. کنترل کننده انشعاب شامل مبدلهای حرارتی، پمپ ها و دریچه هایی است که جریان جهت دار و یا سرمایشی یا گرمایشی را فراهم می کنند.
با این ترفند مشکل محدودیت ارتفاع ، نشت گاز مبرد در داخل ساختمان و هزینه بالای اجرای لوله کشی مسی برطرف گردیده است. ولی بدلیل پایین بودن ظرفیت کاری یونیت های خارجی ، باید تعداد زیادی از این دستگاه ها در فضای پشت بام نصب کرد تا بتواند جوابگوی ساختمان های با متراژ بالا باشد .

Write a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *